Copilul ca dar si responsabilitate - Pop Paraschiva
Dumnezeu a incredintat Mandatul Educatiei parintilor care indeplinindu-l "ca pentru Domnul" isi indeplinesc de fapt Mandatul Preotiei, asumandu-si crucea responsabilitatilor parentale in fiecare zi. Si atunci cele vremelnice, nebagate in seama si chiar saracacioase se convertesc in cele vesnice primind noi valente, nezarite de ochii omului carnal. Astfel, camera de zi, dormitorul si bucataria se transforma in ateliere si sali de clasa unde se invata deprinderi si lectii de viata privitoare la ceea ce este cu adevarat important, pregatindu-i pe copii sa inainteze impotriva valorilor culturii. Familia devine "Biserica mica" unde se recapituleaza zilnic liturghia extra muros integrandu-i pe copii in procesul sinergic de devenire intru asemanarea lui Hristos.
Educatia continua fara pauze de-a lungul anilor, in belsug si in lipsuri, in zile cu soare, dar si in zile cu aprige furtuni cand strigam catre Acela care pare sa fi adormit la carma vietii noastre, cand prabusirea casei pare sa fie iminenta. Dar intr-un mod paradoxal, crizele si suferinta se transforma in "ferestre" prin care-L putem vedea pe Dumnezeu, intelegand mai bine felul Lui de a lucra si de a converti dificultatile in prilejuri de crestere si de invatare. Si atunci sufletul nostru se smereste profund in fata intelepciunii, a purtarii de grija si atotcunoasterii Tatalui care vegheaza. Nimic nu se intampla fara stirea Lui, iar cele ingaduite de Dumnezeu converg, intr-un mod stiut doar de El, spre binele celor ce-L iubesc. Peste stradania parintilor se suprapune harul. Totul este har...
Cuprins
INTRODUCERE
1. COPILUL CA DAR SI RESPONSABILITATE
Cine este copilul meu?
Copilul in viziunea lui Dumnezeu
2. MANDATUL EDUCATIEI
3. FAMILIA CA FACTOR DETERMINANT IN EDUCATE
4. PERSOANA COPILULUI
Sanctitatea vietii
Valoarea copilului
VASUL DE LUT SI COMOARA
Vasul
Comoara din vasul de lut
Caracterul
Atitudinile
Podoaba exterioara
5. INTERACTIUNEA DINTRE DOTAREA GENETICA SI MEDIU
6. NEVOILE COPILULUI
Nevoi general-umane - doua perspective
Nevoile copilului
Responsabilitatea parintelui
Nevoile fizice ale copilului
Nevoile emotionale
Nevoia de libertate
Nevoia de indrumare si control
Nevoile copilului in context scolar
Nevoile spirituale
7. TEMPERAMENTUL COPILULUI
8. STILURILE DE INVATARE
9. PREPROGRAMARE SAU LIBER ARBITRU?
10. ETAPELE DE DEZVOLTARE STADIALA
Rolul mediului
Caracteristici generale ale etapelor de dezvoltare
11. DEZVOLTAREA COGNITIVA
Etapa senzorio-motorie
Etapa preoperatorie
Etapa operatiilor concrete
Etapa operatiilor abstracte
12. DEOSEBIREA DINTRE INTELIGENTA SI INTELEPCIUNE
Trasaturile caracteristice ale intelepciunii de sus
Studiu de caz: Ahitofel, sfetnicul lui David
13. DEZVOLTAREA MORALA
Contextul moral actual
Etapele stadiale de dezvoltare morala
Etapa moralitatii preconventionale
Etapa moralitatii conventionale
Etapa moralitatii postconventionale
Responsabilitatea parintelui in dezvoltarea morala a copilului
14. FORMAREA CARACTERULUI
Structura caracterului
Factorii formatori
Exemplul personal
Invatatura
Integritatea
Munca
15. DISCIPLINAREA
Autoritatea in viziunea lui Dumnezeu
Autoritate si autoritarism
Tiparul disciplinarii biblice
Disciplinarea in familie
CASA DISCIPLINARII
Temelia - dragostea neconditionata
Gardul - regulile familiale
Peretii casei - disciplinarea preventiva si punitiva
Principii biblice in aplicarea pedepsei
Acoperisul - iertarea
Consecintele lipsei disciplinarii
16. IDEI EDUCATIONALE ANTI-BIBLICE
Un scurt istoric
Educatia pozitiva
Disciplinarea pozitiva
Comunicarea asertiva
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE